Ako treba da prodate ideju ili proizvod, pre nego što progovorite, udahnite i kratko razmislite o onome šta želite da kažete. To će vam pomoći da se pripremite, a drugi će steći utisak da razmišljate jer vam je stalo, tvrde komunikolozi. Mnogo toga zavisi od prezentacije. Ni dobre ideje, ako ih mlako predstavljate, niko neće primetiti. Kontakt očima i osmeh najbolji su dokaz samopouzdanja, vežbajte to. Bitan je i položaj tela, čime takođe pokazujete sigurnost u sebe. Nemojte stajati pogrbljeno, ne naslanjajte se, gledajte u ljude ispred sebe. Govor tela često je i snažniji način da probudite nečije poverenje nego ono što govorite. Pokušajte da govorite iz dubine prsa, dubljim glasom. Kad ste nervozni, glas može da podrhtava pa govornik i gubi kredibilitet. Uz to, tad obično govorimo prebrzo, pa ako želite da ostavite utisak osobe pune samopouzdanja usporite. Tako ćete izgledati stručni u onome o čemu govorite.
Ako treba da prodate ideju ili proizvod, pre nego što progovorite, udahnite i kratko razmislite o onome šta želite da kažete.
To će vam pomoći da se pripremite, a drugi će steći utisak da razmišljate jer vam je stalo, tvrde komunikolozi. Mnogo toga zavisi od prezentacije. Ni dobre ideje, ako ih mlako predstavljate, niko neće primetiti. Kontakt očima i osmeh najbolji su dokaz samopouzdanja, vežbajte to.
Bitan je i položaj tela, čime takođe pokazujete sigurnost u sebe. Nemojte stajati pogrbljeno, ne naslanjajte se, gledajte u ljude ispred sebe. Govor tela često je i snažniji način da probudite nečije poverenje nego ono što govorite.
Pokušajte da govorite iz dubine prsa, dubljim glasom. Kad ste nervozni, glas može da podrhtava pa govornik i gubi kredibilitet. Uz to, tad obično govorimo prebrzo, pa ako želite da ostavite utisak osobe pune samopouzdanja usporite. Tako ćete izgledati stručni u onome o čemu govorite.
Dok razmišljate o idućoj rečenici, izbacite poštapalice poput “znate”, “mislim” i slično. Bolje napravite kratku pauzu na pola rečenice.
Komunikolozi upozoravaju da rečenicu ne završavate pitanjem (primera “razumete?”) jer će se činiti kao da tražite potvrdu onoga o čemu govorite.
Time pokazujete nesigurnost. Ponašajte se kao da vas svi razumeju i ostavite prostor za potpitanja.
Predstavljanje je vrlo važno, jasno recite svoje ime
Kad nekoga upoznajete, uvek jasno recite svoje ime i firmu ili dužnost, odnosno razlog zbog kog zovete. Recite, primera, “potrebna mi je vaša pomoć”, ili “možda vam mogu pomoći”. Dobar uvod i predstavljanje mogu da pokažu kako vas vredi poslušati jer imate šta da kažete.
Nemojte da se bojite da pitate
Budite spontani i radoznali, pokažite da vas sagovornik zanima. Pitajte sve što vas zanima. Katkad i naizgled glupa pitanja mogu da dovedu do važnih odgovora, a ljudi će ceniti što se ne bojite da pitate. I to je dobar način da pokažete kako ste sigurni u sebe.
Ako izgleda kao da se zabavljate, nikome nećete biti dosadni
Ubacite anegdotu, priču o sopstvenom iskustvu ili duhovitu dosetku. Recite da ste uzbuđeni zato što možete da predstavite svoje ideje, istaknite zanimljive podatke i brojke. Ako izgleda kao da se vi zabavljate, ni drugima neće biti dosadno. I mislite o tome kako morate da održate tempo do kraja prezentacije.
Ako se sami hvalite pokazujete nesigurnost
Ljudi koji se hvale skreću pažnju na sebe i time pokazuju kako zapravo ne osećaju da su vredni nečijeg poštovanja. Kao da nosite znak: “Molim, primetite me i recite mi da sam posebna”. Takođe, ne tražite da ste stalno u centru pažnje ili da se razgovara samo o vašim problemima.
Bitno je da znate da prihvatite svaki kompliment
Umesto da prečujete ili umanjite nečiju pohvalu, budite zahvalni i ljubazno uzvratite. Omogućite drugima da uživaju jer su vas oraspoložili, neka se uspostavi ravnoteža između davanja i primanja. Zahvalnost i iskrenost su znak samopoštovanja.
Ne prekidajte druge i nikako ne ogovarajte
Ne spominjite autoritete samo kako biste istaknuli koga poznajete. Ne ulazite u prostoriju kao osvajač i ne prekidajte ljude dok govore zato što na sve imate odgovor. Ne trudite se da dokažete da ste pametniji i bolji i ne ogovarajte konkurenciju. Nemojte ljudima govoriti “to je glupo” ili “ne znaš šta pričaš”, argumentujte.